torsdag 29. september 2016

GRØNNSAKSSUPPE



Denne retten her lager seg nesten selv, det eneste du må gjøre er å kutte opp litt grønnsaker. Så mens grønnsakene koker kan du sitte deg ned i sofaen og kose deg med favorittserien. Retten er ikke bare lettvint men også kjempe sunn og god. Her har jeg hatt både kjøttboller og pølser oppi, denne komboen er kjempe god.


Ingredienser (for 2 personer):

  • 150 g poteter
  • 1/2 kålrabi
  • 1 liter vann
  • 2 buljongterning
  • 400 g kjøtt/pølse/kjøttboller


Fremgangsmåte:


  1. Legg buljongterningene i en gryte og tilsett vann. 
  2. Hakk opp grønnsakene i firkantede biter og hell oppi vannet. 
  3. Tilsett det kjøttet du måtte foretrekke.
  4. La dette koke til grønnsakene er myke. 


Tips:
Jeg liker å ha litt forskjellig oppi min suppe, men ingrediensene listet over er absolutt favorittene som jeg bare må ha for at det skal være grønnsakssuppe for min del. I tillegg til dette liker jeg å tilsette stangsselleri, den har en sånn frisk og sprø smak. En ting som kan være greit å tenke på er at den ikke trenger like lang koketid som potetene og kålrabien. Da mister den det sprøe ved seg. Når det gjelder kjøtt synes jeg det er gøy å blande litt forskjellige sorter. Min personlige favoritt er kjøttboller og pølser. Når du lager kjøttboller kan du bruke kyllingkjøttdeig, disse blir saftige og gode. 

Dette er typisk sånn restemat. Det smaker like godt dagen etterpå, så hvorfor ikke lage en god porsjon så har du middag til dagen etter. Da sparer du både tid og penger. Det pleier jeg ofte å gjøre iallefall. 

Det er veldig godt med foccacia brødet til denne retten her. Ellers er flatbrød eller hvit brød med smør på en klassiker.

Du behøver ikke bruke 400 g kjøtt, det er kanskje litt mye for 2 personer men jeg synes det er så godt med kjøttboller så derfor tar jeg litt ekstra.


Pris:










- Lolan

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar