søndag 25. september 2016

BURGER OG POMMES FRITES!



Hjemmelaget burger faller alltid i smak her hjemme i helgene. Det smaker mye bedre enn ferdige burgere og ikke minst så er det mye billigere også. Du trenger ikke å være noe masterchef for å få dette til, det eneste som kan være tricky er å få de saftige og gode. Så det er viktig å passe på under stekingen. Du vil ikke ha de under- eller overstekt. Men å finne balansen mellom dette er ikke alltid like lett. Jeg bruker å ha høy temperatur til burgerne har fått en fin farge på hver side, og deretter senke temperaturen for å få de gjennomstekt.


Ingredienser (for 2 personer):

  • 200 g kjøttdeig
  • 2 hamburgerbrød
  • 300 g frossen pommes frites


Fremgangsmåte:
  1. Begynn med å ta kjøttdeigen i en bolle, tilsett salt og pepper og kna sammen som en deig. 
  2. Del deigen i to og form til to flate rundinger. 
  3. Stek så på en stekepanne, pass på at det blir gjennomstekt så ha heller en lav temperatur på. 
  4. Sett på ovnen og ta pommes fritesen inni. Legg hamburgerbrødene inni ovnen noen minutter, da blir de så gode.


Tips:
Når jeg lager pommes frites velger jeg alltid first price sitt merke. De er faktisk kjempe gode, og du får så mye for pengene. Et lite triks jeg pleier å gjøre er at jeg tar utav pommes fritesen fra ovnen bare etter 5 minutter, drysser over grillkrydder og setter brettet inni ovnen igjen. Da henger krydderet på mye bedre og det smaker sykt godt. 

Jeg kjøper også first price kjøttdeig. Den er mye billigere enn de andre, og smaker veldig godt.

Hvis du ikke har lyst på pommes frites til, er det mange andre alternativer du kan ha til istedenfor. Pommes frites er kanskje det rimeligste alternativet, men du kan lage hjemmelagde potetbåter også. Noe jeg synes er kjempe godt er bacondadler, det passer perfekt til en burger. 

I de fleste pakninger med hamburgerbrød er det 6 burgerbrød inni. Holdbarheten er ikke særlig lang og hvis du skal kun ha to stk er dette sløsing. Det jeg pleier å gjøre er å spørre i butikken etter frosne. Da tar jeg bare og legger det jeg ikke bruker i frysen og da har jeg til neste gang jeg skal lage burger. 

Ost, bacon, løk, sylteagurk, dressing alt det der er det bare til å hive på om du har i kjøleskapet. Digg blir det uansett!


Pris:









- Lolan 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar